آیا بريس‌هاي سراميکي بهتر است يا شفاف؟؟

مجله آموزشی و تکنولوژی | اخبار روز دنیا از تازه های تکنولوژی | راهنمای خرید لوازم خانگی

آیا بريس‌هاي سراميکي بهتر است يا شفاف؟؟

۱۵۵ بازديد
بریس‌های سرامیکی یا شفاف
این نوع بریس هم مانند بریس‌های فلزی سنتی بر روی سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شود. اما برخلاف بریس‌های فلزی، رنگ براکت‌های آن همرنگ دندان است و از نظر ظاهری خیلی کمتر قابل دیده شدن در دهان هستند. این بریس‌ها ممکن است از نظر زیبایی نسبت به بریس‌های فلزی بهتر باشند، اما عیب آنها این است که خیلی زود می‌شکنند.

بریس ارتودنسی بزرگسالان شفاف و فلزی
بریس‌های لینگوال یا پشت زبانی
بریس‌های لینگوال (در ارتودنسی لینگوال)که براکت‌های آن به پشت دندان‌ها چسبانده می‌شود و کاملاً از دید کسی که از روبرو نگاه می‌کند، مخفی خواهد بود.

براکت های لینگوال

براکت های لینگوال ( ارتودنسی مخفی ) به پشت دندان ها متصل می شوند و به همین دلیل هنگامی که لبخند می زنید قابل رویت نیستند. براکت های لینگوال در مقایسه با براکت های معمول گرانتر می باشند ولی از آنجایی که در دهان مشخص نیستند، طرفداران زیادی دارد. البته ارتودنتیست شما می تواند تشخیص دهد آیا شما می توانید از این نوع براکت ها استفاده کنید یا نه. این نوع براکت ها هنگام لبخند زدن اصلا مشخص نیستند مگر اینکه از نزدیک به دهان شما نگاه شود. ارتودنسی لینگوال در همه جا انجام نمی شود و اکثر ارتودنتیست ها نیز این روش را پیشنهاد نمی کنند زیرا ناراحتی که برای بیمار ایجاد می کند زیاد است. به عبارتی می توان گفت تنها مزیت این نوع درمان زیبایی آن است وگر نه این پروسه هم برای بیمار و هم ارتودنتیست سخت می باشد.

چه رنگی برای براکت سرامیکی میتوانم انتخاب کنم؟

رنگ هر یک از اجزاء سیستم براکت سرامیکی را میتوان در طول دوره درمان، عوض کرد. این اجزاء که رنگ آنها قابل تغییر است عبارتند از:

نگین براکت – نگینهای براکت به سطح جلویی دندانها چسبانده میشوند و معمولا در رنگهای سفید، شیری (با درجات مختلف تیرگی) یا شفاف قابل تهیه هستند.

سیم ارتودنسی – سیم ارتودنسی منطبق با انحنای قوس دندانی خمیده میشود و به همه نگینهای براکت وصل است تا از طریق آنها به دندانها نیرو وارد کند. سیم ارتودنسی را میتوان نقره ای، سفید یا یخی انتخاب کرد تا در رنگ نگینهای براکت مستتر شود.

حلقه کشی– حلقه های کشی را که دور نگینهای براکت قرار میگیرند تا سیم را به نگین متصل نگه دارند و حلقه کشی الاستیک که به یک یا چند براکت فک بالا و پایین وصل میشود تا موقعیت دندانهای بالا و پایین را نسبت به هم تغییر دهد، با هر رنگی میتوان انتخاب کرد. اگر از براکت سرامیکی استفاده میکنید معقول این است که رنگ الاستیک را رنگ پوست، رنگ دندان یا شفاف انتخاب کنید تا کمتر جلب توجه کند.

معایب
بریس‌های سرامیکی نسبت به بریس‌های فلزی کمی گران‌تر هستند و ممکن است روند درمان را کند کنند. این بریس‌های سرامیکی نیروی اصطکاکی بیشتری را ایجاد می‌کنند و مانند براکت‌های فلزی قادر به تحمل فشار نمی‌باشند و در نتیجه مدت زمان درمان طولانی‌تر می‌شود. همچنین کش‌های مورد استفاده برای نگه داشتن سیم‌ها در محل دارای منافذ زیادی بوده و در اثر مصرف بیش از حد کافئین، ادویه، شراب قرمز یا حتی سیگار کشیدن لک می‌شوند. اما این مشکل اساسی نمی‌باشد زیرا در هر جلسه ویزیت می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. بریس‌های همرنگ دندان را نمی‌توان برای تمام انواع الگوهای دهان و دندان مورد استفاده قرار داد زیرا ممکن است برای مینای دندان مضر باشند و به آ‌ن‌ها آسیب برسانند. در نهایت اینکه این نوع ارتودنسی همچنان بر روی دندان‌ها قابل مشاهده هستند و سیم‌ها به هرحال از جنس فولاد می‌باشند.

عوارض جانبی درمان ارتودنسی در ابتدا مربوط می شود به بهداشت شخصی فرد ، اگر شخصی بطور کامل بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت نکند به زودی دندان های او دچار پوسیدگی می شود . زیرا رعایت بهداشت در دندان های ارتودنسی شده به دقت و زمان بیشتری نسبت به قبل از انجام ارتودنسی دارد . از مضرات ارتودنسی دندان که احتمال دارد در درمان ارتودنسی صورت بگیرد انتخاب نا مناسب پزشک شما است . درمان ارتودنسی باید توسط متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) صورت بگیرد این درحالی است که بعضی از دندانپزشکان اقدام به درمان ارتودنسی با هزینه پایین تر می کنند .

هزینه
هزینه ارتودنسی سرامیکی از ارتودنسی فلزی بالاتر است. این تفاوت تعرفه در جلسه مشاوره به شما توضیح داده می‌شود تا شما با در نظر گرفتن عامل‌های مختلف تصمیم گیری نهایی را انجام دهید. سه عامل زیر بر قیمت ارتودنسی سرامیکی اثر می‌گذارد

قیمت مواد: موادی که در ارتودنسی سرامیکی برای سیم کشی دندان‌ها به کار برده می‌شود از نقره تهیه می‌شود، براکت‌های سرامیکی نیز از براکت‌های ارتودنسی فلزی گران‌تراند، بنابراین هزینه مربوط به مواد ارتودنسی سرامیکی بالاتر از ارتودنسی فلزی است.
مدت زمان درمان: ارتودنسی سرامیکی زمان‌برتر است و درمان یک مشکل یکسان با ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی فلزی طول می‌کشد. بنابراین هزینه این دو نیز یکسان نیست.
حساسیت بریس سرامیکی: نگهداری از بریس سرامیکی دشوارتر از مراقبت از بریس فلزی است و بالطبع قیمت آن نیز بالاتر است. تعویض براکت نیز هزینه درمان را بالاتر می‌برد.

- اثربخشی Aligners نسبت به براکت ها:
ارتودنسی نامرئی همیشه نمی تواند بهترین روش درمانی باشد و معمولا برای مشکلات پیچیده و شدید دندان ها پیشنهاد نمی شود. از این قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی باید از متخصص ارتودنسی سوال کنید که کدام مورد می تواند نتیجه بهتری را برای دندان ها شما داشته باشد.
یک متخصص با مهارت و با تجربه قطعا در این راستا به شما کمک زیادی خواهد نمود.

انتخاب رنگ
رنگ هر جزء از پرانتزهای سرامیکی شما می تواند در طول دوره درمانی شما تغییر کند. این اجزاء عبارتند از:

براکت ها
سیم ها
بندها
تمام این اجزا میتوانند رنگی انتخاب شود. در هر رنگی که شما تصور میکنید میتوانید اجزای بریس سرامیکی خود را سفارش دهید.

ارتودنسی سرامیکی را با چه رنگ هایی ترکیب کنیم؟
حتی زمانی که سخن از ارتودنسی نامرئی به میان می آید باز هم می توان رنگ اجزای بریس را هرطور که خواست تغییر داد. در خصوص سیستم بریس سرامیکی نیز این قضیه صادق است. اجزای مختلف ارتودنسی سرامیکی نامرئی می توانند از رنگ های زیر برخوردار باشند:


براکت ها: براکت به دندان های شما می چسبند و معمولاً در رنگ های سفید یا سایه های مختلف پوست افراد موجود است.
سیم ارتودنسی: این سیم ها در اطراف دندان های شما منحنی شده و تمام براکت ها را به هم متصل کرده و برای صاف کردن دندان ها به آنها فشار وارد می کنند. آنها اغلب به رنگ های نقره ای، سفید یا مات در دسترس هستند تا با براکت هایی با رنگ روشن ترکیب شوند.
کش و الاستیک ارتودنسی: با کمک الاستیک ها که در رنگ های متنوع تولید میشوند و هر کدام وظایف خاصی در صاف و منظم کردن دندان ها دارند میتوان به رنگ های مختلفی به اررتودنسی سرامیکی بخشید.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.